7 måter å bekjempe inflammasjon – betennelse i kroppen

Det finnes i alle fall 7 måter å bekjempe inflammasjon – betennelse i kroppen:

  1. Spis ubearbeidet mat, høyt i fiber og planterikt
  2. Spis sunt fett
  3. Forsiktig trening/bevegelse (ut fra din helsetilstand)
  4. God hvile/avslapning/søvn
  5. Finn ut om du har noen matintoleranser/allergier – IgG/IgE
  6. Ta probiotika hver dag
  7. Ta multivitamin

Spis mer grønne, krusiferøse grønnsaker og mindre bearbeidet mat for å bekjempe inflammasjon – betennelse

Forskerne skriver at det nå er en betydelig mengde bevis som viser at mange matvarer og næringsstoffer modulerer/endrer betennelse og immunfunksjon, faktisk både akutt og kronisk. Mer spesifikt mener forskerne nå at nitrat (NO) i kostholdet kan være en viktig faktor, hvor hovedkilden er grønne grønnsaker. Omtrent 60–80% av uorganisk nitrateksponering i kostholdet kommer fra grønnsaker.

“…vi fant at høyt inntak av grønnsaker, spesielt grønne blad- og krusiferøse grønnsaker, var korrelert med lavere nivåer av hvite blodlegemer. Ingen slike sammenhenger ble sett med fruktinntak, noe som kan være en konsekvens av det relativt høye sukkerinnholdet i frukt sammenlignet med grønnsaker, og at et høyt sukkerholdig kosthold har vist seg å være betennelsefremmende.”

Nitrat er ​​et viktig signalmolekyl i menneskekroppen og har en nøkkelrolle i en rekke funksjoner, som betennelse.

Den bakterielle slekten Collinsella er tidligere assosiert med høyere risiko for leversykdom. Dessuten øker mengden av bakterieslekten med økt inntak av høyt bearbeidede matvarer, varmebehandlede matvarer med mye sukker, som potetgull og pommes frites.

Dataene i studien tyder på at mengden av Collinsella kan påvirkes negativt av inntak av grønnsaker eller nitrater.

Våre data viser koblingen mellom et vegetabilsk kosthold og redusert mengde av bakterieslekten Collinsella. Collinsella øker med inntak av bearbeidet mat som også gir høyere nivåer av immunresponsceller involvert i inflammatoriske prosesser.

Eksempler på krusiferøse grønnsaker

  • Blomkål
  • Brokkoli
  • Brokkolispirer
  • Grønnkål
  • Koriander
  • Kruspersille
  • Kål
  • Rosenkål
  • Ruccola

FØLG GJERNE BLOGGEN GLADETARMER PÅ FACEBOOK – Bloggen for oss som blir syke av mat, ting vi puster inn m.m. og som vi ikke finner ut av hva er. Hvordan kan vi bli bedre? Denne siden er i utvikling med ny kunnskap om miljøgifter, ME, autoimmune sykdommer, allergier, persontilpasset helseoptimalisering, helseforbedring, funksjonell medisin m.m.

Les deg opp på inflammasjon og betennelser med Fedon Linberg

Kilder:

Handler du på IHerb kan du bruke rabattkoden: MCN006

Legg igjen en kommentar