Mandelkake som er glutenfri og lavkarbo

 
 
Mandelkake som er glutenfri og lavkarbo kan varieres i alle mulige varianter med hva du har i og på den.
 

Ingredienser og fremgangsmåte på mandelkake som er glutenfri og lavkarbo

 
  • Jeg kjører 250g mandler i foodprosessoren, blander det med 1ss steviosa/sukrin og 1ss kokossukker. (Mandler er høy i aminer)
  • Pisker eggedosis av 4-5 romtempererte egg
  • Vender det forsiktig sammen og steker den i en 24 cm kakeform, midt i ovnen på 180 grader
I min ovn står kaken i 30 minutter, men det kan variere fra 20-30 minutter avhengig av ovnen.

 

Mandelkake som er glutenfri og lavkarbo på stettefat
 
Noen ganger deler jeg kaken og har fyll både inni og oppå, men ikke denne gangen.
 
  • Jeg dynker kaken med økologisk eplejuice og/eller melk. Juice er høy i salisyl/histamin
  • Bruk gjerne krem, melon, ananas og mango (høy i salisyl)
  • Ofte har jeg en oppskåret banan under kremen også (banan tåles av meg)
Deilig, deilig – og den oppleves ikke så usunn heller. Om du ikke skal ha kumelk, går det fint an å bruke kokoskrem, eventuelt kokosyoghurt som re søtet med stevia og/eller Monk Fruit. Frukt kan erstattes med bær. Selv bruker jeg Jaconsirup, Monk Fruit og Stevia som søtning i selve kaken også.
 

Du kan følge Matogintoleranse på Facebook her.

HJEMMELAGET KOKOSYOGHURT! Enkel og god å lage og sunn tvers igjennom

Legg igjen en kommentar