7 måter å bekjempe inflammasjon – betennelse i kroppen

Krusiferøse grønnsaker - brokkoli

Det finnes i alle fall 7 måter å bekjempe inflammasjon – betennelse i kroppen: Spis ubearbeidet mat, høyt i fiber og planterikt Spis sunt fett Forsiktig trening/bevegelse (ut fra din helsetilstand) God hvile/avslapning/søvn Finn ut om du har noen matintoleranser/allergier – IgG/IgE Ta probiotika hver dag Ta multivitamin Spis mer grønne, krusiferøse grønnsaker og mindre … Les mer

Aioli på Hellstrøms vis – økologisk og enkel å lage

Aioli på Hellstrøms vis - økologisk, enkel å lage

Aioli på Hellstrøms vis lager du enkelt selv. Et supergodt tilbehør helt uten tilsetningsstoffer, og økologisk, fordi det er sunnest. Det er smakfullt å bruke i stedet for smør på brødskiven, gjerne med brokollispirer og egg i en eller annen form. Ingredienser 4-5 fedd hvitløk, uten spire og skall 4 eggeplommer 3 dl olivenolje «ekstra … Les mer

Kikertsuppe med hvitløk og gurkemeie, terapeutisk mat

Kikertsuppe tilsatt hviløk og gurkemeie - deilig mat for den kalde årstid

Hva med en varm kikertsuppe med hvitløk og gurkemeie? Når jeg nevner at kikertsuppe er terapeutisk mat, så er det fordi dette egner seg godt for mage/tarm, spesielt når den trenger hvile for å leges – som i tilfelle lekk tarm (Intestinal hyperpermeabilitet) og helsemessige utfordinger som ofte står i kø med lekk tarm, tarmdysbiose, … Les mer

Rødbetesuppe – laget på hjemmelaget grønnsaksbuljong

Rødbetesuppe laget på hjemmelaget grønnsaksbuljong - ferdig servert

Rødbetesuppe kan beskrives som rund, søt og kraftig rød. Det er deilig å kunne rusle ut i kjøkkenhagen og forsyne seg av de deiligste grønnsaker herunder rødbeter. Økologisk og kortreist, blir ikke bedre enn det. Ingredienser i rødbetesuppe 1 kg rødbeter, skrelles og deles i biter 2 løk, eventuelt vårløk eller purre grovhakkes 1 persillerot 2-3 … Les mer

Hjemmelaget, sunt og supergodt sjokoladepålegg

Hjemmelaget, sunt og supergodt sjokoladepålegg Foto Pixabay

Endelig har jeg satt av tid til å lage et sunt og supergodt sjokoladepålegg. Ved å bruke mine ingredienser som er økologiske og uten tilsetningsstoffer er dette et godt alternativ til deg som tenker helse og rene produkter for en bedre mage-/tarmhelse. Jeg har laget mye mat fra bunnen av i mange år. Etter at … Les mer

Rå og naturlige pepperkakekuler uten gluten og sukker

Rå og naturlige pepperkakekuler uten gluten sukker og melk

Rå pepperkakekuler ble julegodisens yndling fra første smakstest, også blant den yngre garde i familien. Et ypperlig alternativ til julegodis for deg som ønsker å unngå gluten, kumelk og sukker. Det å kutte ut gluten, sukker og melk har hatt så god virkning på helsen min, så da deler jeg mer enn gjerne gode oppskrifter … Les mer

Hjemmelaget kokosyoghurt – enkel å lage

Hjemmelaget kokosyoghurt med jordbær - Foto Pixabay

Hjemmelaget kokosyoghurt blir fyldig og kremet på konsistens. Den er enkel å lage og du kan smaksette den akkurat som du vil, og bruke den som en hvilken som helst annen yoghurt. Oppskrift på hjemmelaget kokosyoghurt Jeg bruker kokosmelk fra Änglamark (Coop), synes den er lett å få tykk. Dessuten er den økologisk og ikke … Les mer